حسن اسماعیلپور، از گویندگان جوانی است که اجرای برنامههایی چون «شباشب»،
«معمولی نیست»، «یک سبد ترانه» و «رادیو همراه» را روی آنتن شبکه رادیویی جوان
دارد. او کار خود را از رادیو مرکز مازندران آغاز کرد. اسماعیلپور، گویندهی اصلی
برنامه «چهار چهار دو» است. وی متولد 1360 در بهشهر و دانش آموخته گرافیک
است.
به گزارش ستاد خبری جشنواره جوانه ، اسماعیلپور دربارهی دومین جشنواره جوانه
گفت:دومین دوره این جشنواره اکنون در حال برگزاری است و مطمئنا امسال بسیار پر
قدرت تر و بهتر برگزار خواهد شد.چرا که در دوره قبل آسیب شناسی شده و امسال با
برطرف شدن نقاط ضعف احتمالی با کیفیت بهتری برگزار می شود.
او ادامه داد:آثاری که در جشنواره اول دریافت شد به واقع حیرت انگیز بود چرا که سطح
آثار ارسالی بالا و کیفیت کارها خیلی خوب بود به گونه ای که بعضی از کارها را می
توان حرفه ای به شمار آورد. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که آثار با دقت بسیار
بالایی بررسی شده و از آماتور بودن فرد شرکت کننده اطمینان حاصل شده بود.
او گفت: این دوره جشنواره جوانه متفاوت تر از قبل است تجربه دوره پیش نشان داد که
رادیو جوان از پذیرش بسیار بالایی نزد مخاطب برخوردار بوده و مخاطب او هم بسیار
فهیم و نکته سنج است.
او در ارتباط با راهکارهایی که به جذب مخاطب در رادیو میانجامد، گفت: البته من به
عنوان یک گوینده در حیطه کاری خودم میتوانم صحبت کنم. اما آنچه که واضح است این
است که در اجرای هر برنامهای باید به نوع آن برنامه و مخاطب آن توجه داشت.
او ادامه داد: مثلا من اجرای برنامه «چهار چهار دو» را دارم که این برنامه صد در صد
فوتبالی است و به حواشی فوتبال ایران و اتفاقاتی که در فوتبال ایران میافتد مانند خبرهای
لیگ برتر و فدراسیون میپردازد. در واقع یک برنامه گفتوگو محور است. من به عنوان
گوینده میتوانم با یک دیالوگ جریانی را راهاندازی کنم، اما وظیفه ما چیز دیگری است.
ممکن است اتفاقات یا شایعاتی در ارتباط با فوتبال وجود داشته باشد که 10 درصد از مردم
از آن باخبر هستند. وظیفه من این است که افراد مورد نیاز برای رفع ابهام را روی خط
برنامه بیاورم و از آنها بخواهم شفافسازی کنند.
او در پاسخ به این پرسش که اجرای شما در «تیتر داغ» که یک برنامه ورزشی است با
«چهار چهار دو» چه تفاوتی دارد؟ گفت: این بسیار کار سختی است که من بتوانم به دو
گونهی متفاوت اجرا کنم، چرا که قالب، همان قالب ورزشی است.موضوعات هم تقریبا
یکسان هستند، اما همهی تلاش خود را میکنم که دو اجرای متفاوت داشته باشم. این یک
کار زمانبر است که گویندهای ورزشی بتواند خود را در دو قالب یکسان، متفاوت جلوه
دهد.
اسماعیلپور چنین ادامه داد: من به فوتبال خیلی علاقه دارم و قبلا در پست دفاع هم بازی
کردهام اما هیچگاه نمیگویم هوادار کدام تیم هستم، چرا که باعث ایجاد شائبه در ذهن
مخاطب میشود، اما من در اجرا یا حتی نقدهایم به هیچوجه به علاقه شخصی خودم دقت
نمیکنم و تمرکزم بر نقد منصفانه و فنی از همه تیمهای ورزشی است، چرا که در
اینصورت کار بسیار سخت میشود و باید سانسور شده صحبت کنی.
او گفت: وقتی حرفهیی نگاه کنی و این احساس را داشته باشی که طرفدار هیچ تیمی نیستی
آنگاه میتوانی اجرای خوبی داشته باشی گرچه کار سختی است. اگر این باور را داشته
باشی که به فوتبال حرفهیی نگاه کنی، میتوانی به مطلوب خود برسی من در زمان اجرای
برنامه شنونده را به این باور میرسانم که طرفدار تیم خاصی نیستم. او بر این باور است
که احساسی عمل کردن باعث شکست گوینده میشود و همواره در اجرا باید منطق را
حاکم کرد.
او ادامه داد: آنچه در گویندگی بسیار اهمیت دارد این است که با اطلاعات در برنامه
حاضر شوی و حرفی برای گفتن داشته باشی، چرا که شنونده ما بسیار فهیم و هوشیار
است و اگر از روی متن بخوانی یا اطلاعاتی را از خودت نداشته باشی به سرعت متوجه
خواهد شد. من همواره سعی کردهام به متن وابستگی شدید نداشته باشم. شاید تا چند برنامه
بتوانی به اطلاعات سردبیر یا سوالات او متکی باشی، اما به سرعت شنونده متوجه این
بیاطلاعی تو خواهد شد. قرار است من برای افرادی صحبت کنم که قبولم دارند و قرار
است از من صحبت جدیدی بشنوند و این بسیار بد است که حرفی برای گفتن نداشته باشم.
اگر گوینده اندوختهای از خود نداشته باشد، تاریخ مصرف پیدا میکند.
او بهروز بودن را عامل موفقیت گوینده عنوان کرده و افزود: من قبل از هر برنامه،
اطلاعات یک سال پیش فردی را که میخواهم با او ارتباط بگیرم، مطالعه میکنم و آن را
با زمان حالش مقایسه میکنم. به این صورت دستم در اجرا باز است. ممکن است سردبیر
به من سوالی یک خطی بدهد، این هنر من را میطلبد که به آن سوال شاخ و برگ بدهم و
برنامه را شنیدنی کنم.
او داشتن فکر و ایدهی نو و هماهنگی اعضای اتاق فکر برنامه را از جمله عوامل توفیق یک برنامه
عنوان و خاطرنشان کرد: من در هر روزی که قرار است برنامه داشته باشم از صبح در سازمان
حاضر میشوم و با سردبیر در ارتباط با موضوع برنامه صحبت می کنم وقتی که گوینده با سردبیر
هماهنگ باشد و سلیقه او را به درستی تشخیص دهد برنامه را راحتتر میتواند جلو ببرد. من با
سردبیر مدام در تعامل هستم و حتی در طراحی سوالات نیز همفکری میکنی
موزیک!