3DAYE JAVAN

اخبار و اطلاعات شبکه جوان

3DAYE JAVAN

اخبار و اطلاعات شبکه جوان

442

دردو تیم استقلال و پرسپولیس دلال ها هرسال درابتدای فصل از نقل و انتقال بازیکن کلی پول به جیب می زنند

احمدرضا عابدزاده دربرنامه چهارچهاردو شبکه جوان : مدیری که فقط یک سال در باشگاه می ماند ، می آید که از باشگاه جیب خودش را پر کند. به خدا بحث مالی در فوتبال ربطی به بازیکن ها ندارد.

دردو تیم استقلال و پرسپولیس دلال ها هرسال درابتدای فصل از نقل و انتقال بازیکن کلی پول به جیب می زنند
 
احمدرضا عابدزاده دربرنامه چهارچهاردو شبکه جوان : مدیری که فقط یک سال در باشگاه می ماند ، می آید که از باشگاه جیب خودش را پر کند. به خدا بحث مالی در فوتبال ربطی به بازیکن ها ندارد. 

ادامه در ادامه مطلب .....
 

موضوع برنامه چهارچهاردو روز دوشنبه 25 فروردین به جایگاه پول در فوتبال حرفه ای اختصاص داشت.احمدرضا عابدزاده  و رضا عنایتی ، دو ملی پوش سابق تیم ملی فوتبال کشورمان به همین منظور مهمان برنامه بودند.
احمدرضا عابدزاده با اعتقاد بر اینکه پول ها فوتبال ما را خراب نکرده است گفت: به نظر من صداوسیما روش خوبی برای اعلام این پول ها که در فوتبال هزینه می شود انتخاب نکرده است. اینکه بگویند فلان بازیکن ماشین فلان خریده یا در فلان جا ویلا خریده درست نیست. این کار ها که ربطی به بازیکن ندارند. مشکل های مدیریتی در فوتبال باعث این اتفاق ها شده. بازیکن هیچ کاره است. وقتی مدیری به بازیکنی این جوری پول می دهد ، به بازیکن ماشین و آهن و... می دهد بازیکن از آن پول استفاده نکند؟کارمندی در یک شرکت ، پلیس راهنمایی رانندگی و... شبانه روز دارند کار می کنند و حقوقش 800 هزار تومان است. اما وقتی بگویی یک بازیکن 800 میلیون تومان پول گرفته اثر روانی منفی در مردم دارد. اگر می خواهی وضعیت پول در فوتبال را درست کنی باید بخش مدیریتی روی این قضیه نظارت کند و تصمیمات مدیریتی درستی در این خصوص بگیریم. مدیری که فقط یک سال در این باشگاه می ماند ، می آید که از باشگاه جیب خودش را پر کند. به خدا بحث مالی در فوتبال ربطی به بازیکن ها ندارد.
وی با بیان اینکه مدیران بیشتر از اینکه منطقی تصمیم بگیرند احساسی تصمیم می گیرند گفت: در ایران مدیر یک باشگاه هنوز معلوم نیست ، اما تیم با بازیکن قرارداد می بندد. تیم اول فصل سرمربی ندارد اما بازیکن گیری می کند. جدای از این ها قراردادها شفاف نیست. در دو تیم استقلال و پرسپولیس دلال ها هر سال در ابتدای فصل از نقل و انتقال بازیکن کلی پول به جیب می زنند. باید  از الان نگاهی ریشه ای به فوتبال بیندازیم. اصلاً آکادمی فوتبال در استقلال و پرسپولیس کجاست؟ تیم سپاهان واقعاً یک باشگاه است. در همه مقاطعش تیم دارد و فوتبال پایه اش از خود تیمش بهتر دارد نتیجه می گیرد. واقعاً اول باید برای استقلال و پرسپولیس یک مدیر با برنامه ای پایه ای و اصولی انتخاب کرد. هم زمانی که من بازی می کردم و هم الان وضعیت باشگاه پرسپولیس همین بوده و هست. 30 سال است که وضعیت این دو باشگاه همین است. باشگاه پرسپولیس و استقلال مردمی هستند. از طرفی گرانی ها روی فوتبال ما اثر گذاشته. زمان ما بخش VIP  استادیوم آزادی 1000 تومان بود ، الان همین جایگاه VIP را 12000 تومان کرده اند. یعنی راحت یک آمدن و رفتن به استادیوم پنجاه هزار تومان خرج روی دست تماشاگر می گذارد. در استادیوم یک چای را 2000 تومان می دهند. وقتی مردم ، بخصوص کسی که به ورزشگاه می آید اغلب از قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند ، درآمد ماهیانه اش 400 هزار تومان است ، چطور این همه هزینه بکند و بیاید ورزشگاه؟ همین مسئله است که شما می بینید در بازی استقلال و پرسپولیس استادیوم آزادی پر نمی شود. شما بیایید یک بار بازی استقلال و پرسپولیس را رایگان برگزار کنید ؛ می بینید استادیوم پر می شود. به هر حال مردم ما مشکل اقتصادی دارند و برای تشویق مردم به آمدن به استادیوم ها روی بحث اقتصادی مردم هم باید توجه کرد.
عابدزاده با انتقاد از برنامه ریزی بازی های لیگ گفت: در یک ماه چهار بازی می گذارد ، در ماه بعد در یک ماه ده بازی. اصلاً برنامه ها مشخص نیست. از اول فصل شما برنامه کامل را نداری. آخر کجای دنیا لیگش اینطوری است؟ من هر کجا که بودم نظم لیگش به درستی رعایت می شد. برای تیم ملی اردو می گذاریم کنسل می شود. همه کشورهایی که به جام جهانی رفته اند حداقل 15 بازی تدارکاتی برایشان پیش بینی می کنند. بعد شما بیایید ببینید تیم ما با چند بازی تدارکاتی دارد به جام جهانی می رود؟ این ها همه ضعف برنامه ریزی در سطح کلان فوتبال ماست.
وی با بیان اینکه هیچ باشگاهی به مالیات بازیکنانش توجه نمی کند گفت:خیلی از بازیکنانمان ممنوع الخروج هستند، آن هم بخاطر مالیات. معلوم نیست مالیات را باید مدیر بدهد یا بازیکن. برای مالیات بازیکنان سر آنها کلاه می گذارند. خدا را شکر من همه مدارک را کپی کردم. جالب است من برای مالیاتم به آقای کاشانی مدیروقت پرسپولیس پولی را باید می دادم که دادم ، اما فهمیدم آن آقا بجای اینکه مالیات من را بدهد پول ها را در جیب خودش ریخته بود. بعد ها با کپی مدارکی که در اختیار داشتم توانستم مشکل خودم را حل کنم. تو را به خدا امسال مشخص کنید مالیات قراردادها بر عهده کیست تا انقدر بازیکن ها بخاطر مالیات ممنوع الخروج نشوند.
عابدزاده که اعتقاد داشت هیچ بازیکنی لایق گرفتن این همه پول نیست گفت: یک بازیکن باید در طول روز اگر صبح با تیمش تمرین می کند ، عصرش خودش بیاید و یک تمرین شخصی کند. بازیکن باید هر شب حدود نه و نیم بخوابد. زندگی ورزشی اش حرفه ای باشد. در امریکا که بودم روزی دو ساعت و نیم تمرین اصولی می کند. بیشتر تیم های امریکا ساعت 12:30 ظهر در اوج گرما تمرین می کنند و بعد از دو ساعت و نیم تمرین باشگاهی بازیکن تمرین شخصی برای خودش می کند و بعدش 45 دقیقه وزنه می زند. این نوع تمرین و بازی کردن یک فوتبالیست حرفه ای دنیاست. اگر کسی این جوری تمرین کند و زندگی ورزشی اش اینطوری باشد ، بلی حق اش است اینطوری پول بگیرد. شما نگاه بکنید تمرین تیم ها نامنظم است. یک روز مربی تمرین می گذارد بازیکن نمی آید. روز دیگر بازیکنان هستند مربی نیست. آخر شب ها هم که معلوم نیست بازیکن ها کجا هستند. بعدش هم که خبر قلیان کشی و این چیز ها از بازیکنان ما در می آید. وقتی یک بازیکن اصول ورزشکار حرفه ای بودن را رعایت نمی کند چرا این همه پول بگیرد؟
وی در خصوص سقف قرارداد گفت: به نظر من برای یک بازیکن ملی پوش سقف قرارداد هشتصد میلیون باید باشد. آن هم برای بازیکن ملی پوشی که راس ساعت نه و نیم بخوابد. رفتارش حرفه ای باشد. خطای بد نکند. با داور بد حرف نزند. الان در فوتبال ما هنوز طرف خطا نکرده سر داور داد و بیداد می کند. تازه نه تنها داور که کل کادر فنی و حتی تدارکات تیم هم  داور را محاصره می کنند که انگار آن داور جنایت کرده. به نظر من برای یک بازیکنی که حتی یک پاس سالم هم نمی تواند بدهد یا حتی یک استپ هم نمی تواند بدرستی انجام دهد گرفتن این همه پول درست نیست. 
احمدرضا عابدزاده با انتقاد از روزنامه های ورزشی که روز به روز به حاشیه ها بیش از پیش دامن می زنند گفت: مشکل ما این است که بازیکن خوب نداریم و بازیکنی که اصول حرفه ای را هم در بازی اش و هم در زندگی اش رعایت نمی کند. تا این مشکل حل نشود لیگ ما حتی اگر دوره بیستمش هم انجام شود باز هم وضعیت ها همین است.
رضا عنایتی هم با بیان اینکه همه فشارهای عدم نتیجه گیری در فوتبال به گردن بازیکنان نیست گفت: فوتبال ما از برنامه ریزی و هم زیرساخت حرفه ای نیست. باز هم می گویم اتفاقات این فوتبال مقصرش مدیران هستند. ما به باشگاه های عربی خورده می گیریم که می گوییم لیگ شان ضعیف است ، اما آنها برنامه ریزی شان مناسب تر از ماست. در همه دنیا هر باشگاهی باید تیم زیر 23 سال داشته باشد. مثلاً اگر تیم من که صبای قم است با پرسپولیس امروز بازی می کند فردا باید دو تیم زیر 23 سال صبا و پرسپولیس با هم بازی کنند. به زور نمی شود به بازیکن گفت پول نگیر ، به زور نمی شود لیگ را جوانگرایی کرد. با زور نمی شود فوتبال را درست کرد. این تصمیمات زوری مانند قرص مسکن، درمان مقطعی دارند. ما بیاییم لیگ را جوان کنیم. باشد ، اما آیا واقعاً کیفیت لیگ مان بالا می رود؟ همین امسال باشگاه راه آهن تیمش را جوان کرد. اما آخر فصل آقای ابراهیم زاده سرمربی این تیم از این کار پشیمان بود. قبول دارم که بعضی بازیکنان حقشان نیست که این قدر پول بگیرند ؛ ولی مقصر این اتفاق مدیران هستند. اگر مدیران وضعیت اقتصادی فوتبال ما را بدانند و اهل کری با یکدیگر نباشند با مدیریت سالم و منطقی پول را در فوتبال خرج می کنند. وقتی مدیران ریخت و پاش مالی می کنند بازیکن چرا پول نگیرد. مدیری که یک سال می آید در یک باشگاه برای حفظ جایگاه و پست و مقام پول خرج می کند. بعد ما یقه بازیکنانمان را می گیریم. مقصر بازیکن نیست که پول گرفته ، مقصر مدیر است که این پول گزاف را به بازیکنان می دهد.
وی با بیان اینکه باید در فوتبال ثبات مدیریت باشد اضافه کرد: مدیری که بداند 5 سال در باشگاهی هست هیچ موقع اجازه نمی دهد به خودش که بازیکن 1 میلیاردی را 2 میلیارد قرارداد ببندد. بی ثباتی مدیریت باعث این اتفاق شده است. بعد هم ما مدیرانی را می آوریم که اصلاً نمی داند فوتبال چیست. شخصی که کاملاً بی ارتباط با فوتبال است و در جایی غیر ورزشی مدیریت می کند را می آییم مدیر باشگاه فوتبال می کنیم و بعد طرف فکر می کند باید با پول باشگاهش را حرفه ای کند. ما هنوز زمین هایمان مشکل دارد. استادیوم هایمان مشکل نور دارد. هیچ باشگاهی حاضر نمی شود که از زمین های خاکی بازیکن بگیرد. همه بازیکن ها حاضری خور شده اند. یعنی ببینند کجا بازیکن آماده دارد سریع جذبش کنند. از زمانی که اسم لیگ را حرفه ای کردیم مشکل ما صد برابر شد.ما امسال 4 ساعت قبل از ساعت تمرین هایمان به ما اس ام اس داده می شد که امسال در فلان جا تمرین می کنیم. حتی نمی دانستیم کجا تمرین می کنیم. من از 4 سال پیش تا امروز در هر تیمی که بازی کرده ام هنوز طلب کارم. شما فکر نکنید که بازیکنان واقعاً این همه پول می گیرند بلکه هیچ کدام از این قراردادها تا ریال آخر داده نمی شود. همه بازیکنان از باشگاه هایی که بازی کرده اند طلب دارند و بعد 95درصد تیم ها هم مالیات قراردادها را نمی دهند و بازیکن ممنوع الخروج می شوند. شما هر روز دارید می شنوید که فلان بازیکن ممنوع الخروج است.این ها همه ضعف قرارداد بندی مدیران است که فقط دنبال پست و مقام خودش است و اصولی قرارداد نمی بندد. باید امسال روی قرارداد ها ، بحث مالیات هایشان و... نظارت جدی بکنند.
عنایتی با بیان اینکه خیلی از بازیکنان ایران لیاقت گرفتن چنین پولی را ندارند گفت: واقعاً به نظر من فقط 2درصد از بازیکنان لیاقت گرفتن این پول ها را دارند. اما نصف بیشتر بازیکنان چنین پول هایی را می گیرند. از طرفی مردم حق دارند وقتی می شنوند بازیکن ها چنین پولی گرفته اند روی آنها فشار بیاورند. اگر باشگاه ها خصوصی شوند و فوتبال به سمت خصوصی سازی برود قطعاً این مشکلات حل می شود. چون الان بیشتر باشگاه ها دولتی هستند و مردم فکر می کنند که در واقع از پول بیت المال است که دارند به بازیکنان می دهند و حق دارند که اینطور عصبانی شوند. اگر باشگاه ها خصوصی شود ، آنوقت آن مدیر از جیب خودش حالا هر چقدر که می خواهد به بازیکن پول بدهد. کسی صدایش در نمی آید. چون پول شخص است ، نه بیت المال. اگر می خواهند مشکلات فوتبال حل شود باید هر چه سریعتر به سمت خصوصی سازی در فوتبال حرکت کنند.
وی در خصوص چگونگی گذر از بحران فعلی موجود در فوتبالمان گفت: مدیری که برای یک باشگاه می آید باید حداقل 5 سال باشد. تا زمانی که مدیر فقط یک سال باشد وضعیت همین است و بدهی باشگاه ها روز به روز بیشتر می شود. از نظر رضا عنایتی مقصر اصلی وضعیت فعلی فوتبال مدیران ، دلالان و نیز تماشاگران کم صبر فوتبال است و اضافه کرد: تا زمانی که برنامه ریزی برای فوتبال نباشد وضعیت همین است.
عنایتی در پایان در خصوص جدل های اخیر بین تیم ملی و باشگاه استقلال هم گفت: لیگ را آنقدر فشرده کردیم که برای تیم ملی اردو بگذاریم تا در جام جهانی نتیجه مطلوب بگیریم. اما اینکه بگوییم استقلال بازیکنانش را از دست بدهد و به تیم ملی بدهد اشتباه است. باید هوای باشگاه های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشیم. ما الان بیش از 30 سال است که قهرمان باشگاه های آسیا نشدیم. موفقیت باشگاه هایمان در این بازی ها هم یک افتخار بزرگ است. باید نگاهمان را به این بازی ها تغییر دهیم و یک همدلی بین مسئولان تیم ملی ، فدراسیون و باشگاه استقلال وجود دارد. به نظر من با یک تغییر رفتار از سوی هر دو طرف یعنی هم تیم ملی و هم باشگاه استقلال می توان طوری برنامه ریزی کرد که به هیچ کدام از این دو ضربه ای وارد نشود.
چهارچهاردو برنامه ای فوتبالی از گروه جوان و ورزش رادیو جوان است که دوشنبه ها ساعت 15:15 تا 16:15 از این شبکه رادیویی پخش می شود. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد